ZMENY V NORME 4. ČASŤ

Pozrime si ďalšie zmeny, ktoré ešte nastali v kapitole 4.

  • V 4.1 poznámka 3. nám pomáha pri určení rozsahu riadenia externe nakupovaných procesov. Musíme zvážiť, aký možný dopad by malo nekvalitné plnenie zo strany dodávateľa na naše služby/produkty. Musíme si určiť, do akej miery sme daný proces zverili externej organizácii, a akú máme nad ním kontrolu. Postoj "Ja sa o to nestarám, je to zodpovednosť dodávateľa" neobstojí! Zodpovednosť ponesieme my... Určiť, ako chceme zabezpečiť riadenie nakupovaných procesov môžeme v kapitole 7.4 Nakupovanie.
  • 4.2.1 došlo k zlúčeniu kategórie dokumentov a záznamov, potrebných pre systém manažérstva kvality pod jeden bod. Logicky, dokument bez súvisiacich záznamov ešte veľa neznamená...
  • Poznámka 1 v kapitole 4.2.1 vysvetľuje, čo rozumie norma pod pojmom Zdokumentovaný postup. Takýto postup musí byť vypracovaný, zdokumentovaný, zavedený a udržiavaný. Keby chýbal ktorýkoľvek z týchto povinných vlastností, nemôžeme hovoriť o Zdokumentovanom postupe.
  • Novinka v kapitole 4.2.3, odrážka f) V zdokumentovanom postupe pre riadenie dokumentov nesmieme zabudnúť na riadenie externých dokumentov, ktoré sú potrebné pre QMS. Už sme o nich na začiatku hovorili: môžu to byť legislatívne predpisy, iné platné predpisy, napr. VZN, dokumenty od zákazníka (napr. špecifikácie, technická dokumentácia, výkresová dokumentácia, špecifické požiadavky, vlastné normy zákazníka a pod.), dokumenty od dodávateľov (manuály, LBÚ nebezpečných látok, špecifikácie a certifikáty surovín, komponentov a pod.)
  • V oblasti riadenia záznamov je väčší dôraz kladený aj na dostupnosť, čitateľnosť a ľahkú identifikovateľnosť. Toto platí hlavne pre elektronické záznamy, ktoré sa niekedy po rokoch stali nepoužiteľné pre rôzne modernizácie systémov, nosičov informácií a softvérov.

 O zmenách v kapitole 5. Zodpovednosť manažmentu si povieme pri ďalšom pokračovaní.