ZMENY V NORME 3. ČASŤ

     V našom pokračovaní o zmenách v poslednej revízii normy ISO 9001 sa dostávame k tým hlavným kapitolám, ktoré už obsahujú požiadavky, t.j. kapitoly 4 až 8. Úvodné, 0, 1, 2, 3 ešte neobsahujú požiadavky, len vysvetľujú správne uplatnenie normy v praxi. Pozrime sa však teraz na kapitolu 4, kde nastali mnohé zmeny:

  • v kapitole 4.1, odrážka a) bolo pridané, že organizácia musí určiť procesy potrebné pre systém manažérstva kvality .... V starej verzii bolo, že musíme len identifikovať procesy. Rozdiel je v tom, ako pristupujeme k procesom. Ako keby identifikácia znamenala len rozpoznanie už existujúcich procesov - ale určenie procesov znamená aj vytvorenie nových, ktoré sú potrebné pre systém manažérstva kvality - ale predtým sa v organizácii nevyužívali: napr. proces interných auditov asi nebol v žiadnej organizácii dovtedy, kým si nezaviedli SMQ.
  • v kapitole 4.1, odrážka e) došlo k zjemneniu požiadavky na analyzovanie procesov. Z povinnosti sa mení na možnosť: "tam kde je to vhodné, aj analyzovať procesy". Monitorovať, sledovať musíme všetko, analyzujme len tie údaje, ktoré sú pre nás osožné - nie pre audítora, alebo poradcu :)
  • dôležitá a aktuálna zmena v kapitole 4.1, odsek 4: Skoro v každej firme sú niektoré činnosti, ktoré vykonáva za nás niekto iný, niekto mimo organizácie. Je to typický príklad subdodávok - zákazník vníma všetko ako našu službu, za nami je však zostava rôznych externých pracovníkov a firiem. Pre takýto prípad norma prikazuje, aby sme aj externe zakúpené procesy riadili. Ako sa to tá vyriešiť? najčastejšie to asi bude subdodávateľská zmluva, kde si podrobne rozdelíme úlohy a hlavne zodpovednosti. Zmluva je však ťažkopádna, a nie vždy bude vyhovovať táto forma. V odvetviach, kde sa podmienky denno-denne menia, by asi nebolo účelné vypracovávať dodatky ku zmluve denne niekoľko krát. V takýchto prípadoch si zmluvne zaviažeme subdodávateľa na dodržiavanie našich vnútorných predpisov (napr. ktoré sú v Príručke kvality, Pláne kvality a pod.), alebo predpisov zákazníka (napr. špecifikácie, technické dokumentácie, objednávky a pod.). Dozor nad dodržiavaním je už len na nás :)
  • Poznámka k tejto časti normy nám dáva obmedzenia, v akých prípadoch riadiť externé procesy. Prehreškom superaktívnych poradcov a audítorov je, že po vydaní tejto zmeny v norme chcú často riadiť každý externý proces! Je to chyba! Norma v tejto poznámke presne definuje, v ktorých oblastiach uplatniť riadenie nad externými procesmi. Sú to procesy: manažérskych činností, poskytovania zdrojov, realizácie produktu a merania, analýzy a zlepšovania. Nič viac, nič menej!