ZMENY V NORME 1. ČASŤ

 

     Keď sa začalo hovoriť o tom, že norma IS0 9001:2000 bude revidovaná, každý očakával, že nastane také "zemetrasenie", aké bolo pri revízii v roku 2000: Úplne nová štruktúra, nové požiadavky, niektoré staré zrušené a pod.

Nestalo sa.    Po dlhej dobe príprav sa konečne 15. novembra 2008 objavila prvá oficiálna verzia novej normy v angličtine. Hneď, ako sa mi dostala do ruky, som sa snažil hľadať tie časti, ktoré boli revidované. Na moje veľké počudovanie, nenašiel som ani jednu novú kapitolu, ani jednu vynechanú kapitolu... Čo sa vlastne zmenilo?  Pre mnohých to bolo sklamaním, pre mnohých rozčarovanie... Na toto sme tak dlho čakali?

Pre mnohých povrchných ľudí potom prepracovanie dokumentácie spočívalo len v tom, že prehodili názov normy z ISO 9001:2000 na ISO 9001:2008. 

     Je však toto celá podstata revízie?    Ako vždy, pravda je kdesi hlbšie zakopaná... Keď si zoberieme do ruky novú revíziu, a začneme sa s ňou vážnejšie zaoberať, nemôže nám uniknúť jedna skutočnosť: Prílohová časť sa značne rozrástla! Dostala tu miesto príloha "B", ktorá práve oboznamuje so zmenami medzi verziou z roku 2000 a novou verziou z 2008. Tých zmien nie je málo... Narátal som vyše 80! Až podrobným porovnávaní starej a novej verzie však vystúpia tie detaily, v ktorých skutočne nastali zmeny! Nazývam to "brúsením diamantu". Ani tam nie sú veľké zmeny, len veľa drobných detailov - výsledok je ale pôsobivý.

     Tak sa na to pozrime!

 

  • Prvá zmena je v kapitole 0.1. Okrem iného sa tam uvádza, čo všetko môže vplývať na návrh a zavedenie systému manažérstva kvality v organizácii (napr. prostredie organizácie, zmeny v prostredí a pod.) Objavilo sa tu však jedno slovíčko, ktoré doterajšie revízie nepoznali: riziká spojené s prostredím. Keby sme boli dobre pochopili túto zmenu ešte v novembri 2008, určite by to pomohlo mnohý firmám. Nejedná sa tu samozrejme o riziká, ako napr. pri bezpečnosti práce. Jedná sa tu o riziká, akým je napr. súčasná hospodárska kríza, strata zákazníka, alebo trhu, riziko právnej zodpovednosti za nekvalitný produkt, alebo službu. Takže keď niekto hovorí, že v norme nenastali podstatné zmeny, asi ešte nepozná normu! 
  •  Druhá zmena je taktiež ťažko postrehnuteľná, ale je tiež zásadná. Je tiež v kapitole 0.1. Vysvetľuje, že norma sa má použiť tam, kde chcú preukázať plnenie požiadaviek zákazníka, legislatívy a pod. Keď si ale podrobnejšie prečítame tento odsek, zistíme zaujímavý doplnok. Nespomínajú sa už len legislatívne predpisy, ale požiadavky predpisov a legislatívne predpisy. Čo sú to tie požiadavky predpisov? Všetky iné záväzné nariadenia, normy, požiadavky, ktoré nie sú vyjadrené priamo v legislatíve, ale sú pre Vás záväzné. Môžu to byť rôzne dojednania so zákazníkom, korporátne normy, všeobecne záväzné nariadenia mesta a pod.
  •  Nasledujúca zmena je v kapitole 0.2. Je to drobné upresnenie definície procesu. Niekoľko krát je zvýraznené, že proces je množstvo súvisiacich činností, a proces je súbor činností. Teda nie jedna činnosť, ako to definovala stará verzia normy. Je to výborná pomôcka v prípade, ak by chcel od nás príliš horlivý audítor rozpracovať každú jednu činnosť na proces a opísať ako proces. Bola to žiaľ dosť častá chyba nepraktických audítorov.
  • Zmena v kapitole 0.2, odsek 3 upresňuje pojem výsledku procesu. Manažérstvo (procesov) zamerané na produkciu žiadaných výstupov. To je veľký rozdiel napr. oproti manažérstvu životného prostredia, kde sa musíme povinne zaoberať aj s nežiadanými výstupmi procesov, napr. s odpadom. V oblasti kvality sa riadenie procesov musí v prvom rade zamerať na dosahovanie vhodných žiadaných výstupov, t.j. produktov.


Dnes aspoň toľko, zajtra si povieme o ďalších zmenách, na ktoré nesmieme zabudnúť pri budovaní SMQ!