PORADCU

     Poradenstvo je v móde, a mnohí si myslia, že čím "renomovanejšiu" poradenskú firmu oslovia, tým bude výsledok lepší. Bohužiaľ, nie vždy končí takýto príbeh "HAPPY END"-om. Za pozlátkom sa niekedy skrýva nevedomosť a neskúsenosť. A priznajme si: Bezradný poradca je veľmi smutný zjav... :)

     V nasledujúcich bodoch Vám priblížim pozitívne znaky dobrého poradcu a v ďalšej časti varovné signály, ktoré prezradia neskúseného, zavádzajúceho poradcu:

Pozitívne znaky:

  •  poradca chce podrobne spoznať Vašu firmu predtým, ako dá cenovú ponuku - znak odbornosti
  •  poradca Vás osobne navštívi - správny prístup
  •  poradca najprv vykoná analýzu stavu Vašej organizácie - bez nej by nebola vypracovaná dokumentácia o Vás
  •  poradca sa snaží vybudovať systém výhodný pre Vás - nie pre seba, alebo pre audítorov
  •  poradca Vám vie poskytnúť praktické rady na vyriešenie problémov - teóriu pozná každý! Praktické riešenia vie dať len skúsený človek!
  •  poradca sa snaží o jednoduchosť a funkčnosť systému - len takýto systém má šancu na úspech
  •  poradca chodí často aj osobne na konzultácie - poradenstvo je o ľuďoch. Cez Skype, alebo e-mail sa asi ťažko vyriešia Vaše problémy
  •  poradca rád odovzdáva informácie a skúsenosti pre Vás - slúži Vášmu úspechu, nie svojmu
  • poradca je prítomný aj pri certifikácii - je to znak dôveryhodnosti

Negatívne signály:

  1. poradca "strelí" cenu hneď na prvé opýtanie - znak neodbornosti. Viete si predstaviť stavebnú firmu, ktorá by Vám hneď dala cenu, len čo by ste vyslovili, že si chcete postaviť dom? Odkiaľ vie, že akú máte predstavu?!
  2. poradca komunikuje s vami len na diaľku - pre neho je prvoradým asi len vlastný zisk a nízke náklady, nie Váš systém
  3. poradca Vám vybuduje systém bez analýzy - typický príklad "šablónových" projektov. Niekde skopírovaná Príručka je "vhodná" pre každého. Výsledkom je obvykle byrokracia a sklamanie.
  4. poradca chce pretvoriť vašu organizáciu - znak pohodlnosti. Načo by sa namáhal hľadaním vhodných riešení, keď môže "nanútiť" svoju predstavu na Vašu organizáciu. Po odchode poradcu sa zvyčajne všetko robí po starom...
  5. poradca dáva len "všeobecné riešenia" - na konkrétnu otázku nevie dať praktické riešenie. Znak neskúsenosti. Učí sa pri Vás...
  6. poradca tvorí prebujnenú dokumentáciu - grafy, diagramy, vzorce a štatistiky sú dobrá vec, len ich treba vedieť aj uplatniť. Videl som mnohé Príručky, ktoré po odbornej stránke boli na špici, len ich práve ľudia nevedeli v praxi využiť... V jednoduchosti je krása!
  7. poradca neponúkne osobné konzultácie - pod zámienkou využívania "moderných komunikačných prostriedkov" vlastne šetrí na Vás. Mňa osobne desí predstava o "virtuálnom" liečení na diaľku. Lekár lieči aj svojou prítomnosťou. Podobne aj poradca vie poskytnúť najvyššiu úroveň kvality len vtedy, ak je aj osobne prítomný. 
  8. poradca sa bojí o "svoje" informácie a dokumenty - znak amatérstva. "Čo ak mi skopírujú dokumentáciu?" Dobre vypracovaná dokumentácia sa nedá skopírovať: nehodí sa totiž pre nikoho iného, len pre Vás.
  9. poradca sa ospravedlní pre neprítomnosť pri certifikačnom audite -  znak nízkej sebadôvery. Keď som si dobre odviedol prácu, prečo by som sa mal báť zúčastniť sa aj auditu. Samozrejme, pochybní certifikační audítori nemajú radi, ak im pri audite "sedí" poradca. Sú síce oblasti (napr. automobilový priemysel), kde skutočne poradca nesmie byť pri audite, ale to je skôr výnimka. Všade inde organizácia privíta, ak má aspoň "tichú" podporu v tento veľký deň. Ak je aj audítor korektný, ani sa pri audite neozvem... :)