CERTIFIKAČNÚ ORGANIZÁCIU

     Vybrať si vhodnú certifikačnú organizáciu je aspoň tak dôležité, ako mať seriózneho poradcu. Že to nie je až taká samozrejmosť, dokazujú aj mnohé sklamania. Aj tu sa vytvára dlhodobý partnerský vzťah, ktorého výsledkom môže byť úspech, alebo  dlhodobé trápenie.

Pozrime sa teraz spoločne na kritériá solídnych certifikačných firiem a ich audítorov, ako aj na varovné signály, ktoré naznačujú nekorektný postoj, alebo ľahostajnosť.

 

Znaky solídnej certifikačnej spoločnosti a ich audítorov:

 

  • certifikačný orgán ponúka riešenia - prezentácia výhod aj nevýhod daného typu certifikácie pre zákazníka je znakom serióznosti
  • certifikačný orgán si preverí predmet činnosti organizácie - znak profesionality. Aj certifikačné orgány môžu auditovať len obmedzený okruh akreditovaných oblastí
  • cena za certifikáciu je závislá od veľkosti a druhu organizácie - nápadne nízka, aj štandardne vysoká cena sú na zamyslenie...
  • certifikačná spoločnosť má dobré meno - dobré správy sa rýchlo šíria, zlé 10x rýchlejšie. Informujme sa vopred! Kde už pracovali? Aká bola skúsenosť?
  • audítor hľadá zhodu - to je cieľom auditu. Nezhody nasledujú až potom. 
  • audítor nedáva technické riešenia - len konštatuje zistený stav. To je jeho úloha. Certifikačná organizácia nesmie vykonávať poradenstvo!
  • audítor zostáva vždy zdvorilý a pokojný - znak vysokej osobnej hodnoty a profesionality
  • audítor hľadá záujmy organizácie - nie vlastné predstavy a vízie. Je to platená služba, má Vám slúžiť, nie byť záťažou.
  • audítor dodržiava mlčanlivosť - je za to zmluvne zodpovedný. Príliš "otvorený" audítor nie je tým správnym riešením.

 

Signály nekorektnej certifikačnej spoločnosti:

  1. certifikačný orgán chce za každú cenu získať zákazku - znak nekvality a neserióznosti. Pravdepodobne majú málo práce...
  2. certifikačný orgán bez preskúmania prijme akúkoľvek oblasť na auditovanie - hrozí, že na danú oblasť ani nemá akreditáciu. Preveriť!
  3. Cena je nápadne nízka, alebo naopak prehnaná - v obidvoch prípadoch zvýšme pozornosť. Buď sa jedná o neskúseného nováčika, alebo o svetový gigant, ktorý zneužíva svoje meno - ako značku, často na úkor kvality...
  4. certifikačná spoločnosť nemá dobrý chýr - napr, "vydáva" certifikáty bez auditu, audity sú len formalitou, "všetko prejde", nikdy nie sú nezhody a pod. Od takýchto "ruky preč!"
  5. audítor certifikačnej spoločnosti sa vždy háda - pravdepodobne trpí komplexmi menejcennosti, preto sa "realizuje" pri auditoch. Sú aj korektní, zvoľme si takýchto!
  6. audítor znevažuje poradcu, "on by to lepšie vyriešil takto..." - Zabúda na predpis normy ISO 17021, kde sa hovorí: " Audítorský tím môže odhaliť príležitosti na zlepšenie, nesmie však odporúčať konkrétne riešenia."
  7. audítor sa pri audite rozčuľuje, kričí so zamestnancami - vrcholne neprofesionálny postoj. Zaplatíme si, aby nám nadávali? Tie časy už skončili!
  8. audítor hľadá svoje riešenia, ignoruje záujmy organizácie - asi nepracoval na "druhej" strane. Audítor by sa mal stotožniť so záujmami Vašej organizácie. Veď nie preto sme si ho najali?
  9. audítor veľa rozpráva o iných organizáciách negatívne - asi bude ohovárať aj Vašu, keď bude inde. Zabúda, že podpísal záväzok mlčanlivosti. Pokojne ho upozornime!

 

Dúfam, že Vám dobre mienené rady pomohli, a naozaj sa Vám podarí vybrať si tú správnu, pre Vás optimálnu certifikačnú organizáciu!